Religious Diversity İn The Search For Meaning

Authors

  • Müberra Aslı Kılıçer Dumlupınar Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14652314

Abstract

The existence of religions and the differences in the teachings of salvation and rituals of these religions bring up the question of how to approach the phenomenon of religious diversity. The answers to be given to this issue are also effective in shaping a person's life and directing their preferences. These answers can be found by considering various approaches. Especially in the tradition of Islamic thought, when the subject is addressed from an epistemological and theological perspective, the questions about "the reasons for the differences in the conceptions of God, the situation of the people of interregnum, and which religion and forms of worship will lead to salvation" bring different perspectives to the fore. However, the fact that thinkers reach different conclusions despite taking the basic sources as a basis to make sense of the subject reveals the necessity of evaluating the discussion in terms of religious inclusiveness, religious exclusivity, and religious pluralism. For this reason, the subject will be addressed under three headings from the perspective of Islamic thought tradition: religious diversity in terms of belief, religious diversity in terms of rituals, and religious diversity in terms of eschatology. Then, the relationship between religious inclusiveness, religious exclusivity and religious pluralism approaches and the discussions under these three headings will be revealed.

References

Abdülcebbâr, K. (2023). Mükellefin Sorumlu Tutulduğu Fiiller. İçinde M. Bilge (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 61-67). Küre Yayınları.

Akbaş, M. (2003). Holocaust Problemi ve Tanrı: Teolojik ve Felsefî Cevaplar. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 44(1), 173-186.

Alkan, E., & Acar, R. (Ed.). (2023). Dini Çeşitlilik. İçinde Din Felsefesinin Ana Konuları (1. bs, C. 5, s. 353). Küre Yayınları.

Âmirî. (2023). Kurtuluşa Erenler Kimlerdir? İçinde Y. Kara (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 100-105). Küre Yayınları.

Aslan, A. (2000). Dinî Çoğulculuk Problemine Yeni Bir Yaklaşım. İslâm Araştırmaları Dergisi, 4, 17-30.

Arabî, İ. (2023). İnançlar ve Durumlar. İçinde E. Alkan (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 122-134). Küre Yayınları.

Arıcan, M. K. (2011). Felsefi ve Teolojik Bir Problem Olarak Dini Çeşitlilik. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), 71-98.

Artık, M. (2019). Fetret Ehlinin İlahi Adalet Açısından Durumu [Yüksek Lisans]. Dokuz Eylül Üniversitesi.

Benli, D. G. (2010). Din Dili Bağlamında 73 Fırka Hadisinin Değerlendirilmesi [Yüksek Lisans]. Ondokuzmayıs Üniversitesi.

Bursevî, İ. H. (2014). Rûhu’l-Beyân (A. Alim, B. Ergül, & M. Okumuş, Çev.; C. 19). Erkam Yayınları.

Cîlî, & Nâblusî. (2023). Dinlerin ve İbadetlerin Hakikati. İçinde M. Bedirhan (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 135-161). Küre Yayınları.

Çaviş, E. (2010). İslam Geleneğinde Tanrı Tasavvurları. Eskiyeni, 19, 55-61.

Demir, T. (2013). Dinî Çoğulculuk. Liberal Düşünce, 71, 41-64.

Dilmen, Ö. (2021). Yûnus Emre’nin Dîvân’ında Perde Metaforu. Bilim Armonisi, 4(2), 78-91.

el-Bağdadî, A. (2023a). İslam Daveti Kendilerine Ulaşmayanlar. İçinde M. Bilge (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 70-72). Küre Yayınları.

el-Bağdadî, A. (2023b). İslam Topluluğu ve Ümmetinin Tanımı ve Kapsamı. İçinde K. Gömbeyaz (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 82-85). Küre Yayınları.

el-Makdisî, Ş. (2023). Çoğulculuktan Dışlayıcılığa Yetmiş Üç Fırka Hadisi. İçinde K. Gömbeyaz (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 89-91). Küre Yayınları.

Gazzâlî. (2023a). İnsanlar Niçin Farklı Tanrı Tasavvurlarına Sahip? İçinde M. Kaya (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 114-121). Küre Yayınları.

Gazzâlî. (2023b). Tekfîr ve İlâhî Rahmetin Genişliği. İçinde Z. Ş. Özkan (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 92-99). Küre Yayınları.

Gömbeyaz, K., & Seymen, S. (2020). 73 Fırka Hadisi “Allah’ın Geniş Rahmetini Daraltır” mı? Gazzâlî’nin Faysalu’t-tefrika’daki 73 Fırka Hadisine Yaklaşımı Üzerine Bir Analiz. Tevilat, 1(2), 335-348.

Gülmez, C. (2022). Ebû Temmâm’ın Bâbü’ş-Şeytân Min Kitâbi’ş-Şecere Adlı Eserinde İslam Mezheplerinin Tasnifi [Yüksek Lisans]. Fırat Üniversitesi.

Hökelekli, H. (2018). Din Psikolojisi (14. bs). Türkiye Diyanet Vakfı.

Kandemir, A. M. (2017). Te’vil ve Tekfir Kuramı Çerçevesinde Gazzâlî’nin Toplumsal Barışa Katkısı. Kader Kelam Araştırmaları Dergisi, 15(2), 343-361.

Katar, M. (1998). Dinlerde Günlük İbadet Uygulamaları. Dini Araştırmalar, 1(1), 59-75.

Kılıç, R. (2004). Dinî Çoğulculuk mu? Dinde. Dinî Araştırmalar, 7(19), 13-17.

Kocaer, A. F. (2004). Sahîh-i Buhârî Muhtasarı Tecrîd-i Sarîh (C. 2). Hüner Yayınları.

Mâtürîdî, Cevzî, İ., el-Herrâsî, K., er-Râzî, F., Bikâ’î, Bursevî, & Âlûsî. (2023). Kur’ân’da ve Tefsirlerde Ehl-i Kitap ve Fetret Ehli. İçinde M. Coşkun (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 49-60). Küre Yayınları.

Nesefî. (2023). İslam Daveti Kendine Ulaşmayanlar. İçinde M. Bilge (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 68-69). Küre Yayınları.

Nevevî, imam. (2022). Riyâzü’s Sâlihîn (Y. Kandemir, İ. L. Çakan, & R. Küçük, Çev.; C. 3). Erkam Yayınları.

Özek, A., Dönmez, İ. K., Çağrıcı, M., Gümüş, S., Karaman, H., & Turgut, A. (2013). Kur’ân-ı Kerîm Açıklamalı Meâli (6. bs). Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.

Özenç, F. (2019). Dini Çeşitlilik Açısından Siyer Öğretimi. Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 7-18.

Safâ, İ.-ı. (2023). Dinin Tekliği, Hükümlerin ve Fırkaların Farklılığı. İçinde H. Özturan (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 73-78). Küre Yayınları.

Şaşa, M. (2019). Kâdî Abdülcebbâr’ın Marifetullah Teorisi. Kader, 17(1), 153-184.

Şehristânî. (2023). Doğrunun Tekliğinden Hak Fırkanın Biricikliğine. İçinde K. Gömbeyaz (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 86-88). Küre Yayınları.

Tanrıverdi, H. (2013). Dinî Çoğulculukta Din Tasavvuru (W. Cantwell Smith ve John Hick’in Görüşleri Bağlamında). The Journal of Academic Social Science Studies, 6, 1039-1067.

Temmâm, E. (2023). Yetmiş Üç Fırka Hadisinin Yorumu: Bilkuvve Şeytanlar ve Fırkalar. İçinde K. Gömbeyaz (Çev.), Dinî Çeşitlilik (C. 5, ss. 79-81). Küre Yayınları.

Tokat, L. (2007). Milel ve Nihal. İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 4(2), 49-102.

Ulusoy, K. (2009). Tarih Eğitiminde Hermeneutik Yaklaşım. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 51-68.

Ünverdi, V. (2014). Ebu’l Muîn En-Nesefî ve Kadı Abdülcebbar’a Göre İmanda Taklidin Geçerliliği. Kader Kelam Araştırmaları Dergisi, 12(1), 207-234.

Published

31.12.2024

How to Cite

Kılıçer, M. A. (2024). Religious Diversity İn The Search For Meaning. Current Research in Social Sciences and Humanities, 3(5), 22–34. https://doi.org/10.5281/zenodo.14652314